ساعت بازار فارکس و تعطیلات آن! چه ساعتی بهترین زمان معامله فارکس است؟

چه ساعتی از روز بهترین زمان برای معامله فارکس است؟

ساعت بازار فارکس یکی از ویژگی‌های آن نسبت به بازارهای سنتی است! قطعا می‌دانید که بازار فارکس 24 ساعته باز است و در تمام طول هفته به غیر از شنبه‌ها و یکشنبه‌ها می‌توانید در آن فعالیت کنید. اما شاید برخی ندانند که فقط برخی ساعات در روز است که می‌توان بهترین نتیجه را از این مارکت گرفت!

در این درس خواهیم دید که بهترین ساعت بازار فارکس برای معامله چه زمانی است. همچنین با برخی از مهمترین تعطیلات بازار فارکس آشنا می‌شویم.

منظور از بهترین ساعت بازار فارکس چیست؟

می‌خواهیم موضوع “بهترین زمان برای معامله فارکس” را با یک مثال برای شما توضیح دهیم.

بگذارید یک سوال از شما بپرسیم! چه ساعتی از روز بهترین برنامه‌ها از تلویزیون پخش می‌شود؟ اگر پاسخ شما 8 تا 11 شب است، اشتباه نمی‌کنید!

خوب! این سؤال چه ارتباطی با موضوع ساعت بازار فارکس دارد؟

دقیقا مانند تلویزیون، وقتی بهترین برنامه‌ها از تلویزیون (جریان نقدینگی بالا) پخش می‌شود، که افراد بیشتری در حال تماشای تلویزیون هستند (در بازار ترید می‌کنند).

بهترین زمان برای معامله فارکس

و منطق می‌گوید زمانی ما هم وارد بازار شویم که حجم زیادی از تریدرها در بازار حضور دارند و پول زیادی در جریان است! خب، بهترین ساعت بازار فارکس که حجم نقدینگی بالایی در آن باشد چه زمانی است!؟ وقتی چنین حالتی رخ می‌دهد که دو سشن زمانی همپوشانی یا تداخل داشته باشند!

سشن های معاملاتی فارکس

ما قبلا در مورد سشن های معاملاتی صحبت کردیم، با این حال از آنجا که به موضوع مقاله ما هم مرتبط می‌شود، مروری بر آن خواهیم داشت.

3 سشن فارکس وجود دارد:

  • سشن آسیایی فارکس یا جلسه توکیو و سیدنی
  • سشن اروپایی فارکس یا جلسه لندن
  • سشن فارکس آمریکا یا جلسه نیویورک

ساعت بازار فارکس سشن آسیایی

با باز شدن بازارهای سرمایه توکیو پایتخت ژاپن، این سشن شروع می‌شود. ساعت بازار فارکس در سشن توکیو از نیمه‌ شب تا ۶ صبح ادامه دارد (حدود 2:30 بامداد به‌ وقت‌ ایران تا ساعت ۱۱ صبح).

کشورهای دیگری در این جلسه معاملاتی حضور دارند، مانند چین، استرالیا، نیوزلند و روسیه. سشن سیدنی از ساعت 10 شب به‌وقت گرینویچ شروع می‌شود و تا 5 صبح به‌وقت گرینویچ ادامه دارد.

در سشن توکیو جفت ارزهای آسیایی و اقیانوسیه نوسانات بیشتری دارند. برخی از آنها عبارتند از AUD/USD و NZD/USD. جفت ارزهای اروپایی مانند GBP/USD دارای حجم معاملات کمتری هستند.

ساعت بازار فارکس سشن اروپایی

ساعت بازار فارکس سشن اروپا معمولا از حدود ساعت 10صبح به وقت ایران شروع خواهد شد و تا حدود ساعت ۷ شب به وقت ایران ادامه می‌یابد. نقدینگی در بازار لندن بسیار بالا است و هزینه تراکنش‌ها نیز پایین است.

ارزهای EUR/USD, GBP/USD, USD/JPY و USD/CHF بهترین گزینه‌ها برای معامله در سشن لندن هستند.

ساعت بازار فارکس نیویورک

ساعت بازار فارکس نیویورک از حدود ساعت 4:30 بعدازظهر به وقت ایران فعالیت خود را شروع کرده و مهمترین اخبارها و گزارش‌های اقتصادی هم در همین ساعت منتشر می‌شوند. بیشترین معاملات دلاری در این سشن انجام می‌شود لذا جفت‌هایی که یک طرف آنها دلار است نوسانات خوبی در این سشن دارند. تریدرهای این سشن تا حدود ساعت 1:30 بامداد فعال هستند.

همپوشانی توکیو – لندن

بهترین زمان برای معامله فارکس

به چند دلیل جریان نقدینگی در این سشن بسیار کم است. در حالت عادی، در طول سشن آسیا نوسان زیادی وجود ندارد، بنابراین، بمحض اینکه بعد از ظهر می‌شود، تقریباً وقت خواب فرا می‌رسد!

در این حالت تریدرهای اروپایی، تازه پای سیستم خود نشسته‌اند و با کم شدن جریان نقدینگی، معاملات کسل کننده می‌شود.

این زمان، برای نوشیدن یک دمنوش آرامش بخش، بازی کردن پلی استیشن و نگاهی انداختن به بازار و پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی در جلسات لندن و نیویورک ایده آل خواهد بود.

همپوشانی لندن – نیویورک

بهترین زمان برای معامله فارکس

طبق آخرین داده‌های سایت FXLIQUIDITY (سرویس تحلیلی تخصصی بازار فارکس)، حدود ساعت 10 صبح و حدود 3 بعدازظهر به وقت لندن (13:30 و 18:30 به وقت ایران) جریان نقدینگی در مطلوب‌ترین سطح خود قرار دارد.

در واقع در این زمان است که ابتکار عمل واقعی بدست گرفته می‌شود! اینجاست که صدای برخورد سریع انگشتان دست تریدرها با صفحه کلید به آسمان می‌رود، زیرا آن‌ها می‌دانند لقمه آماده است!

این زمان شلوغ‌ترین زمان روز است، زیرا معامله گران از دو مرکز مالی بزرگ جهان (لندن و نیویورک) همزمان شروع به بیرون آمدن و سرازیر شدن به بازار می‌گردند!

و در طول این زمان است که احتمالاً شاهد حرکات قیمتی بزرگی خواهیم بود، به ویژه وقتی که خبرهای اقتصادی از امریکا و کانادا منتشر می‌شود.

بازارها همچنین می‌توانند در پی اخبار “دیروقت” از سمت اروپا تحت تأثیر قرار گرفته و ملتهب شوند.

اگر در سشن معاملاتی اروپا روند خاصی ایجاد شود، می‌توانیم شاهد ادامه یافتن روند باشیم، چراکه تریدرهای آمریکایی پس از دیدن و بررسی آنچه در ساعات اولیه روز اتفاق افتاده، بر اساس آن تصمیم می‌گیرند وارد بازار شده و موقعیت باز کنند.

با این حال باید در پایان این سشن زمانی مراقب باشید، زیرا برخی از معامله گران اروپایی ممکن است اقدام به بستن معاملات خود کنند که خود می‌تواند منجر  به حرکات نوسانی شدیدی درست پیش از وقت ناهار در امریکا شود.

ساعت باز و بسته شدن بازار فارکس به وقت ایران

از سال 1402 که ساعت رسمی کشور تغییر پیدا نکرد، بازار فارکس ساعت 1:30 بامداد روز دوشنبه هر هفته باز می‌شود و در ساعت 23:30 جمعه بسته می‌شود. توجه داشته باشید که برخی بروکرها به دلیل همکاری با تامین‌کنندگان نقدینگی متفاوت، ممکن است با کمی تاخیر بسته شوند.

به این نکته توجه داشته باشید که ساعت باز و بسته شدن نمادهای معاملاتی هم ممکن است با هم متفاوت باشند. به عنوان مثال طلا ساعت 1 بامداد روز دوشنبه در دسترس قرار می‌گیرد. برای اینکه ببینید هر نماد دقیقا در چه ساعتی باز و بسته می‌شود مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد متاتریدر می‌شوید
  • از قسمت Market Watch روی نماد مورد نظر راست کلیک کنید و گزینه Specification را انتخاب کنید
  • در انتهای پنجره باز شده ساعت دقیق باز و بسته شدن نماد معاملاتی را مشاهده می‌کنید

بهترین ساعت بازار فارکس برای ترید!

بهترین زمان برای معامله فارکس

بهترین زمان برای معامله زمانی است که نقدینگی و نوسان بالا در بازار باشد.

زمانی نقدینگی و نوسان بیشتری در بازار خواهد بود که معامله گران بیشتری در بازار شرکت کنند.

پس به راحتی می‌توان نتیجه گرفت بهترین ساعت بازار فارکس زمانی است که همزمان دو سشن معاملاتی باز هستند.

از آنجایی که لندن و نیویورک بزرگترین مرکزهای مالی دنیا به حساب می‌آیند ساعتهایی که این دو مرکز آغاز به کار می‌کنند و در عین حال سشن قبلی هنوز فعال است می‌تواند بهترین ساعت‌ها برای معامله باشد.

می‌توان گفت بهترین زمان برای معامله فارکس، بین ساعت 13:30 تا 19:30 به وقت ایران است. البته برخی ساعات 16 تا 21 را به عنوان بهترین ساعت بازار فارکس می‌شناسند. چیزی که در هر دو مشترک است، همان همپوشانی سشن لندن و نیویورک است! پس ما 13:30 تا 21 را به عنوان بهترین ساعت ترید فارکس پیشنهاد می‌دهیم.

بدترین ساعت بازار فارکس برای معامله کردن!

مشخص است که در ساعاتی که نوسان بازار کم است، بهتر است معامله‌ای انجام ندهیم. با این حال استراتژی هر تریدر متفاوت است و باید بر اساس استراتژی خود این تصمیم را بگیرید.

به طور کلی معامله در ساعات زیر توصیه نمی‌شود:

  • ساعات پایانی سشن نیویورک
  • ساعات پایانی روز جمعه
  • روزهایی که بانک‌های کشورهای بزرگ تعطیل هستند
  • در طول تعطیلات مناسبتی و آخر سال میلادی
  • زمان انتشار اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی (اگر استراتژی شما نیوزتریدینگ نیست)

با تعطیلات فارکس آشنا شوید

همانطور که اشاره کردیم، بازار فارکس به جز تعطیلات آخر هفته تعطیل نیست و 24 ساعته باز است! وقتی صحبت از تعطیلات فارکس می‌کنیم منظور تعطیلی بانک‌ها است! اگر در کشوری مانند ایالات متحده یک تعطیلی رسمی داشته باشیم که در آن بانک‌ها بسته شوند، بازار فارکس تعطیل نمی‌شود اما حجم نقدینگی در آن روز بسیار پایین می‌آید!

فراموش نکنیم که حرکت‌های بزرگ در فارکس به واسطه خرید و فروشی که در بانک‌ها انجام می‌شود رقم می‌خورد و اگر تعطیل باشند، نمودار حرکت خاصی نخواهد داشت!

از مهمترین تعطیلات جهان که به واسطه ان فارکس هم تعطیل است، می‌توان به کریسمس و عید پاک اشاره کرد! در این تعطیلات علاوه بر تعطیلی بانک‌ها، مردم دنیا نیز به مسافرت می‌روند و یا در کنار خانواده هستند پس در نتیجه در بازار حضور نخواهند داشت.

برخی از مهمترین تعطیلات ایلات متحده عبارت است از:

  1. روز سال نو (1 ژانویه)
  2. روز کینگ (سوم یا چهارم دوشنبه در ژانویه)
  3. روز حقوق شهروندی (چهارم ژوئیه)
  4. روز کارگر (اول یا دوم دوشنبه در سپتامبر)
  5. روز تشکیلات (دوشنبه دوم در اکتبر)
  6. روز شکرگزاری (چهارشنبه چهارم در نوامبر)
  7. روز کریسمس (25 دسامبر)

در برخی تعطیلات، مانند روز شکرگزاری، ممکن است بانک‌ها تعطیل نباشند و در عوض ساعت کاری محدودتری داشته باشند. بهترین راه برای مشاهده تقویم تعطیلات فارکس، استفاده از تقویم اقتصادی فارکس سایت ایران بروکر است. در این تقویم علاوه بر مشاهده مهمترین رویدادهای پیش‌رو، روز و ساعت تعطیلی فارکس را در آینده مشاهده خواهید کرد.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که همه تریدرها روی ساعت بازار فارکس حساس نیستند و تمرکزشان فقط بر روی استراتژی معاملاتیشان است! معمولا اسکلپرها و کسانی که می‌خواهند معاملاتشان به روز بعد کشیده نشود، به دنبال ست کردن تریدهایشان با ساعات مشخص هستند. همچنین استراتژی‌های خاصی وجود دارد که بر روی سشن‌های معاملاتی متمرکز هستند!

اگر استراتژی معاملاتی شما بلند مدت است و روند را دنبال می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تمرکزتان را فقط بر روی معاملات خود قرار دهید.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش فارکس وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب

منتخب سردبیر

دیدگاه خود را بنویسید

مرتب سازی
سید ۰۷ بهمن ۱۴۰۲

"با باز شدن بازارهای سرمایه توکیو پایتخت ژاپن، این سشن شروع می‌شود. ساعت بازار فارکس در سشن توکیو از نیمه‌ شب تا ۶ صبح ادامه دارد (حدود 2:30 بامداد به‌ وقت‌ ایران تا ساعت ۱۱ صبح)."
این بازار (توکیو) ازAM 3:30 تا 09:30 AM به وقت ایران باز هست

ناشناس ۱۲ مرداد ۱۴۰۲

سلام و خدا قوت
توضیحات بسیار عالی و ساده و قابل فهم هستند .
سپاس فراوان

کارشناس ایران بروکر ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
پاسخ ناشناس

سپاس از همراهی شما

سحر ۰۲ خرداد ۱۴۰۲

با سلام
بالاخره ساعت 11:30 به وقت ایران یا 13:30 به وقت ایران ؟
ممنون میشم پاسخ بدید

سلطانی ۲۲ فروردین ۱۴۰۲

عالی

ناشناس ۱۶ دی ۱۴۰۱

با سلام فک کنم در پاراگراف اخر باید بنویسید :
۱۱:۳۰ بجای ۱۳:۳۰ به وقت ایران . چون همپوشانی لندن و توکیو یه ساعته که از ساعت ۸ تا ۹ به وقت گرینویچه که میشه ساعت ۱۱ و نیم تا ۱۲ و نیم به وقت ایران . یعنی استارتش میشه ۱۱و نیم .

کارشناس ایران بروکر ۱۷ دی ۱۴۰۱
پاسخ ناشناس

با سلام. صحبت شما کاملا صحیح است. نویسنده از عبارت"حدود" استفاده کرده است. منظور نویسنده این بوده که بهتر است در این بازه های زمانی به دنبال موقعیت معاملاتی بگردید.