روانشناسی معامله‌گری

4 نشانه ناکارآمدی استراتژی معاملاتی‌ در بازارهای مالی

روانشناسی معامله‌گری

مطالعه در 4 دقیقه

اگر زمان زیادی است که در مورد فارکس مطالعه می‌کنید و در صفحات اینترنتی در مورد این بازار جستجو کرده باشید، حتما پیشنهادهای زیادی درباره استراتژی معاملاتی به شما می‌شود؛ در جستجوهای گوگل، در فید فیس‌بوک و غیره. احتمالا در مورد سیستم معاملاتی «هالی گریل» به شما پیشنهاداتی شده است که ادعا می‌کنند با استراتژی آسان و تضمین‌شده‌ای می‌توانید به پول زیادی برسید.

حتما معامله‌گرانی بوده‌اند که به شما پیشنهاد دهند که اگر از استراتژی آنها استفاده کنید می‌توانید روزانه ۱۰۰ دلار یا ماهانه ۵۰۰۰ پیپ سود کنید، و این پیشنهادها واقعا وسوسه‌کننده است.

برخی احتمالا فریب این پیشنهادها را بخورند و بابت این گونه استراتژی معاملاتی به آنها پول دهند، اما بعضی دیگر تلاش می‌کنند خودشان سیستم‌شان را ایجاد کنند و تا می‌توانند به سیستم «هالی گریل» نزدیک شوند.

من معتقدم از طریق تجربه می‌توانید استراتژی‌های معاملاتی‌تان را ارتقا دهید.

استراتژی معاملاتی

شما می‌توانید با تعیین بازه‌های زمانی، اندیکاتورها، پارامتراهای ورود و خروج و استراتژی‌های مدیریت ریسک شانس خودتان را برای داشتن بهترین استراتژی بالا ببرید و البته که باید از قوانین‌تان پیروی کنید.

فرقی نمی‌کند که استراتژی برای خودتان است یا آن را خریده‌اید، مهم این است که برای موفقیت به زمان، صبر و نظم نیاز دارید.

اگر می‌خواهید استراتژی معاملاتی‌تان را تست کنید، باید کاملا به آن پایبند باشید تا بتوانید نقاط قوت و ضعف آن را بسنجید.

اما کدام زنگ خطرهاست که به شما نشان می‌دهد سیستم معاملاتی‌تان مناسب نیست؟ مرز بین یک معامله روزانه بد و یک سیستم ناکارآمد کجاست؟

در این چهار مورد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، بهتر است بی‌خیال استراتژی معاملاتی‌تان شوید!

اگر همیشه نمی‌توانید از قواعد معاملاتی‌تان پیروی کنید

گاهی فقط یک یا دو معامله کافی است تا متوجه شوید سیستم معاملاتی‌تان کارآمد است یا نه. اگر فکر می‌کنید سیستم معاملاتی برای شما مبهم یا دشوار است، ترفندهای لازم را انجام دهید یا کلا آن را کنار بگذارید. تنها کافی است در معاملاتتان از استراتژی خود پیروی نکنید! همین امر نشان‌دهنده این است که این استراتژی برای شما مناسب نیست. باید عادت کنید به قوانینی که خود وضع کرده‌اید پایبند باشید.

نکته اصلی که باید به یاد داشته باشید این است که اگر در استفاده از استراتژی معاملاتی‌تان تداوم نداشته باشید و همیشه از آن استفاده نکنید، نمی‌توانید سودآوری و کارآمدی آن را قضاوت کنید.

اگر بیشتر از چیزی که بیارزد برای سیستم‌تان تلاش می‌کنید

استراتژی معاملاتی

آیا برای آنکه استراتژی‌تان سودآور باشد باید ۲۴ ساعته بیدار باشید؟

آیا قبل از تأیید یک سیگنال باید به ۳۷ اندیکاتور مراجعه کنید!؟

آیا استراتژی‌تان طوری است که باید دقیقا ۶:۳۰ صبح بیدار شوید؟

اگر همیشه از سیستم‌تان استفاده نمی‌کنید یا فکر می‌کنید نسبت به زمانی که این سیستم را نداشتید پیپ‌های کمتری کسب می‌کنید، احتمالا وقت آن رسیده که به گزینه‌های دیگر فکر کنید.

اگر بیشتر از چیزی که درمی‌آورید، خرج می‌کنید

سعی کنید استراتژی معاملاتی یا اکسپرت ادوایز نخرید. هرچند که نمی‌توان گفت همه مواردی که در بازار هست، کلاه‌برداری است ولی احتمال اینکه شما یک مورد اغراق‌شده را انتخاب کنید، زیاد است.

اگر ارائه‌دهنده سیگنال ماهانه شما بیشتر از چیزی که سود می‌کنید، سلب مسئولیت و جایگزین‌های ورود و خروج می‌دهد، وقت آن است که جام زهر را بنوشید.

همین‌طور، اگر از سیستم خودتان استفاده می‌کنید، اما برای سودآوری بیشتر مجبورید هزینه‌های اشتراک بالا پرداخت کنید، باید به فکر استفاده از استراتژی‌های دیگر باشید.

اگر استراتژی معاملاتی شما سودآور نیست

استراتژی معاملاتی

این مورد که بدیهی است و شکی در آن نیست.

اگر بک‌تست‌ها و فورواردتست‌ها را انجام داده‌اید، همه پارامترهای قابل‌تنظیم را تنظیم کرده‌اید، و از استراتژی در شرایط مختلف استفاده کرده‌اید و هنوز هیچ سودی کسب نکرده‌اید، مطمئنا زمان رها کردن این استراتژی رسیده است.

به یاد داشته باشید اینکه مجموعه‌ای از استراتژی‌ها برای یک معامله‌گر جواب داده، دلیل نمی‌شود که برای شما هم کارآمد باشد.

عوامل دیگری مانند تایم مفیدی که صرف معامله می‌کنید، میزان تحمل ریسک، و شخصیت معاملاتی همگی می‌توانند عملکرد یک سیستم معاملاتی را تغییر دهند.

زمان، تلاش، نظم و شاید حتی شانس لازم است تا بتوانید به سودی برسید که متناسب با شخصیت معاملاتی‌تان باشد.

و نکته آخر اینکه؛ از اینکه یک سیستم ناکارآمد را کنار بگذارید، نترسید و در آن تنبلی نکنید.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، پیشنهاد میکنیم از مقالات گام به گام آموزش فارکس دیدن کنید..

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید

مرتب سازی
سلطانی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

عالی