اصطلاحات بازارهای مالی

چند اصطلاح مهم فارکس که باید بدانید

اصطلاحات بازارهای مالی

مطالعه در 3 دقیقه

در فارکس هم مثل هر مهارت جدیدی که یاد می‌گیرید، نیاز به یادگیری اصطلاحات مربوط به آن دارید، تا زمانی که شروع به کار می‌کنید، در برخورد با اصطلاحات بازار گیج نشوید.

اگر تازه‌کار هستید باید اصطلاحات فارکس را مثل کف دست خود بشناسید و سپس شروع به معامله کنید. برخی از این اصطلاحات را قبلاً یاد گرفته‌اید، اما مرور آن‌ها ضرری ندارد.

ارزهای اصلی و غیر اصلی به هشت ارز پر معامله (AUD، NZD،CAD،CHF،GBP، JPY،EUR،(USD یا “ماژورها” گفته می‌شود. این‌ها نقدترین و جذاب‌ترین ارزهای بازار هستند. به تمام ارزهای دیگر ارزهای مینور یا “غیر اصلی” گفته می‌شود.

حد ضرر

به میزان ضرری که شما برای یک معامله در نظر می‌گیرید، حد ضرر می‌گویند. مثلا سهامی را خریده‌اید و برای خود مشخص می‌کنید که ضرر من در این خرید نهایتاً ده درصد خواهد بود یا مثلا ضرر من در این معامله فلان میزان خواهد بود و اجازه ضرر بیشتر را نمی‌دهم و در صورت افزایش ضرر، معامله را با ضرر می‌بندم. هدف از داشتن حد ضرر یا stop loss این است که از ضرر بیشتر جلوگیری کنید.

ارز پایه

ارز پایه اولین ارز در هر جفت ارز است. قیمت ارز نشان می‌دهد ارزش ارز پایه در مقابل ارز دوم چقدر است. برای مثال، اگر نرخ (USD/CHF) برابر با 1.6350 است، آن‌گاه یک USD ارزش 1.6350 CHF را دارد.

در جفت ارزهایی که نرخ برابری آن‌ها تا چهار رقم اعشار محاسبه می‌شود، به رقم چهارم بعد از اعشار پیپ (Pips) یا (Point) می‌گویند. در جفت ارزهایی که شامل “ین ژاپن” هستند (و طبق آنچه گفته شد تا دو رقم اعشار محاسبه می‌شوند) رقم دوم بعد از اعشار را پیپ یا پوینت می‌نامیم.

پیپ

پیپت یک دهم پیپ است. وقتی یک جفت ‌ارز ۵ رقم اعشار داشته باشید، آخرین رقم آن پیپت است. بعضی از بروکرها پیپت‌ها را برای دقت بیشتر در اعلام قیمت استفاده می‌کنند. برای مثال، گزارش می‌کنند که (EUR/USD) از 1.32156 به 1.32158 پیپت یا پوینت حرکت کرده است.

پیپت

پیپت یک دهم پیپ است. وقتی یک جفت‌ارز ۵ رقم اعشار داشته باشید آخرین رقم آن پیپت است. بعضی از کارگزاران پیپت‌ها را برای دقت بیشتر در اعلام مظنه اعلام می‌کنند. برای مثال، اگر EUR / USD از 1.32156 به 1.32158 پیپت یا پوینت حرکت کرده است.

قیمت فروش

قیمت فروش قیمتی است که در آن بازار حاضر به خرید یک جفت ارز مشخص در آن قیمت است. در این قیمت، معامله‌گر می‌تواند ارز پایه را به فروش برساند. ارز پایه در سمت چپ عدد قیمت نشان داده می‌شود. برای مثال، در قیمت (GBP/USD) 1.8812/15 قیمت پیشنهادی 1.8812 است. این بدان معنی است که یک پوند انگلیس را به مبلغ 1.2815 دلار آمریکا به فروش می‌رسانید.

قیمت خرید

قیمت خرید قیمتی است که در آن بازار حاضر به فروش جفت ارز خاصی به شما است. در این قیمت، می‌توانید ارز پایه را خریداری کنید. عدد خرید در سمت راست قیمت نشان داده می‌شود. برای مثال، در قیمت (EUR/USD) 1.2815 قیمت خرید برابر با 1.2815 است. این به آن معنی است می‌توانید یک یورو را با 1.2815 دلار آمریکا خریداری کنید. به قیمت خرید، قیمت عرضه هم گفته می‌شود.

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید

مرتب سازی
ناشناس ۱۸ تیر ۱۴۰۰

با سلام و تشکر از کار ارزشمندتان، جسارتا معادل انگلیسی حد ضرر stop loss است. موفق باشید.

ایران بروکر ۱۸ تیر ۱۴۰۰
پاسخ ناشناس

با تشکر از حسن دقت شما. اصلاح شد